Gdy pacjent wzywa do zapłaty odszkodowania. Jak się bronić przed nieuzasadnionymi roszczeniami?

Każda placówka medyczna i każdy lekarz prowadzący prywatny gabinet może ponosić odpowiedzialność cywilną za szkody wyrządzone pacjentowi podczas udzielania świadczeń zdrowotnych oraz za naruszenie praw pacjenta. 

Sąd cywilny może nakazać zapłatę wysokiego odszkodowania za uszkodzenie ciała, trwałe pogorszenie stanu zdrowia lub zasądzić zadośćuczynienie pieniężne za cierpienie pacjenta spowodowane źle przeprowadzoną operacją, koniecznością odbycia długotrwałej rehabilitacji, zażywania leków czy zmiany diety, jak i za naruszenie prawa pacjenta do informacji czy poszanowania godności i intymności podczas udzielania pomocy medycznej.

Kwota 20 000 złotych tytułem zadośćuczynienie na rzecz pacjenta nie należy obecnie do rzadkości. Sądy zasądzają dużo wyższe kwoty, gdy dojdzie do trwałego inwalidztwa i konieczności sprawowania opieki nad pacjentem.   

Za szkody wyrządzone pacjentowi przez pracownika placówki (np. lekarza, pielęgniarkę, fizjoterapeutę czy pracownika rejestracji) przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, podczas innych obowiązków (np. rejestracji) czy przy wydawaniu dokumentacji medycznej, odpowiedzialność majątkową ponosi pracodawca.  

Do tego dochodzi rosnąca świadomość prawna po stronie pacjentów, działania Rzecznika Praw Pacjenta oraz coraz skuteczniejsze firmy odszkodowawcze.     

Każdy menedżer musi wiedzieć:

  • jak się zachować, gdy placówka otrzyma wezwanie do zapłaty;
  • jak skorzystać z posiadanego ubezpieczenia OC – jak powinna wyglądać współpraca z zakładem ubezpieczeń;
  • jak przygotować się do napisania odpowiedzi – nieprzemyślana / zła odpowiedź może później pogrzebać szanse w procesie;
  • co może stanowić później dowód przed sądem – dlaczego tak ważna jest prawidłowo prowadzona dokumentacja medyczna;
  • w jaki sposób bezpiecznie prowadzić negocjacje ugodowe i jak zawrzeć ugodę; 
  • co należy zrobić po otrzymaniu pozwu z sądu – kluczowe znaczenie odpowiedzi na pozew i skutki wyroku zaocznego; 
  • jak przebiega później postępowanie w toku sprawy sądowej, m.in. znać ważne terminy i etapy postępowania.

PROGRAM SZKOLENIA

  1. Zasady postępowania w odpowiedzi na zgłoszone roszczenie (m.in. zebranie i analiza dowodów, opracowanie odpowiedzi na wezwanie do zapłaty) – praktyczne wskazówki.
  2. Wykorzystanie polisy OC – współpraca z zakładem ubezpieczeń.
  3. Ugoda i mediacje w celu zakończenia sprawy.
  4. Zasady postępowania w toku sprawy sądowej (m.in. ważne terminy, etapy postępowania, koszty postępowania, odpowiedź na pozew, wnioski dowodowe w sprawie przed sądem, zastrzeżenia do opinii biegłego, przebieg rozprawy, odwołanie od wyroku sądu I instancji).

Karol Kolankiewicz

Adwokat, specjalista prawa medycznego. Prowadzi szkolenia z zakresu prawa medycznego i ochrony danych osobowych, m.in. dla Naczelnej Izby Lekarskiej i okręgowych izb lekarskich, jak również dla różnych uczelni wyższych w Polsce. Lider i założyciel Instytutu – Specjaliści Prawa Ochrony Zdrowia.

Autor licznych artykułów z zakresu prawa medycznego oraz publikacji książkowych: „Wykonywanie zawodów lekarza i pielęgniarki w Polsce przez medyków z Ukrainy. Poradnik dwujęzyczny” (2022), „Prawo medyczne dla lekarzy. Wybrane zagadnienia” (2021) oraz „Komentarz do Kodeksu Etyki Lekarskiej” (2021).

Praktyk. Nieprzerwanie od 2008r. świadczy usługi doradztwa prawnego dla Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku (od 2008r.), a także dla podmiotów leczniczych i indywidualnych lekarzy, pielęgniarek i fizjoterapeutów.

Dla kogo?

  • kierownik przychodni
  • dyrektor ds. finansowych / ekonomicznych
  • ordynator oddziału / kierownik kliniki
  • indywidualna praktyka lekarska
  • kierownik rejestracji

    Dlaczego warto?

    • szkolenia realizowane przez ekspertów – praktyków
    • małe grupy uczestników – do 10 osób
    • sesja pytań do eksperta na końcu spotkania
    • imienny certyfikat ukończenia kursu
    • prezentacja PDF ze szkolenia do pobrania na platformie e-learningowej

    Podczas szkolenie uzyskasz wiedzę o tym, jak:

    • umiejętne zachować się w odpowiedzi na zgłoszone roszczenie / pozew o zapłatę
    • skutecznie obronić się przed nieuzasadnionymi żądaniami zapłaty odszkodowania, czy zadośćuczynienia pieniężnego
    • skorzystać z posiadanego ubezpieczenia OC – jak powinna wyglądać współpraca z zakładem ubezpieczeń
    • zakończyć sprawy – bez procesu sądowego i bez kosztów tego postępowania
    • zmniejszyć ryzyko utraty znacznych środków finansowych z tytułu zasądzonego odszkodowania, zadośćuczynienia pieniężnego i kosztów procesu w przegranych procesach sądowych

    Jak szkolimy?

    Spotkanie na żywo w formie online na platformie e-learningowej.
    Udział nie wymaga instalowania dodatkowych programów. Wszystko czego potrzebujesz, to dostęp do Internetu.

    Link do spotkania dostępny po opłaceniu szkolenia i zalogowaniu się do platformy e-learningowej RECEPTA NA PRAWO, w zakładce MOJE SZKOLENIA.

     

    Kiedy?

    2 września poniedziałek godz. 18.00-20.30

    Szkolenie zawiera jedną przerwę 15 minutową,

    Na końcu spotkania przewidziana sesja pytań do eksperta.

     

     

    Zobacz kurs
    249 zł brutto

    Kurs zawiera

    • 1 Blok szkoleniowy
    • Kurs Certyfikat