Teleporada – jak unikać błędów przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych?

W 20 minut dowiesz się

Lekarz i lek. dentysta może udzielać świadczeń zdrowotnych w drodze tzw. teleporady, musi jednak pamiętać o tym, że ma obowiązek postępować tak samo starannie jak w trybie „stacjonarnym”.

Przypomnieć trzeba, że lekarz ponosi taką samą odpowiedzialność prawną jak przy udzielaniu świadczeń w trybie „stacjonarnym”.

W każdym wypadku lekarz musi sam dokonać oceny czy możliwe jest dokonanie prawidłowej oceny stanu zdrowia „na odległość” u konkretnego pacjenta w konkretnej sytuacji, czy też niezbędna jest wizyta stacjonarna.

Przy teleporadzie łatwiej o nadużycie, czy wprowadzenie w błąd przez pacjenta.  Lekarz ma przecież ograniczoną zdolność oceny stanu zdrowia pacjenta i weryfikacji przekazanych mu informacji przez pacjenta.

Kurs ma charakter praktyczny:

  • zawiera wskazówki, kiedy nie należy udzielać pomocy w trybie teleporady, gdyż istnieją wskazania do wizyty stacjonarnej w gabinecie;
  • omówiono najczęściej popełniane błędy podczas teleporady;
  • zawiera podpowiedzi jak prawidłowo i bezpiecznie zrealizować teleporadę.

Praktyczne wskazówki pomogą podczas bieżącej pracy z pacjentem „na odległość”, co uprości funkcjonowanie placówki medycznej.

Zwiększy to także bezpieczeństwo prawne procesu udzielania świadczeń zdrowotnych – dzięki praktycznym podpowiedziom, łatwiej będzie potem wykazać prawidłową realizację teleporady i brak naruszenia praw pacjenta w toku kontroli Rzecznika Praw Pacjenta czy NFZ.

    Program kursu:

      1. Wprowadzenie

      • podstawy prawne
      • najczęstsze błędy przy teleporadzie

      2. Kiedy teleporada, a kiedy wizyta stacjonarna 

        • ogólne wskazania do wizyty stacjonarnej
        • wskazania do wizyty stacjonarnej w POZ

        3. Praktyczne wskazówki udzielania świadczeń „na odległość”

          • informacja przed teleporadą
          • przygotowanie do teleporady
          • zachowanie poufności / potwierdzenie  tożsamości pacjenta
          • w trakcie teleporady i na jej zakończenie
          • adnotacja w dokumentacji medycznej

            Karol Kolankiewicz

            Adwokat, specjalista prawa medycznego. Prowadzi szkolenia z zakresu prawa medycznego i ochrony danych osobowych, m.in. dla Naczelnej Izby Lekarskiej i okręgowych izb lekarskich, jak również dla różnych uczelni wyższych w Polsce. Lider i założyciel Instytutu – Specjaliści Prawa Ochrony Zdrowia.

            Autor licznych artykułów z zakresu prawa medycznego oraz publikacji książkowych: „Wykonywanie zawodów lekarza i pielęgniarki w Polsce przez medyków z Ukrainy. Poradnik dwujęzyczny” (2022), „Prawo medyczne dla lekarzy. Wybrane zagadnienia” (2021) oraz „Zgoda na leczenie i inne oświadczenia pacjenta. Wzory pism z omówieniem” (2022).

            Praktyk. Nieprzerwanie od 2008r. świadczy usługi doradztwa prawnego dla Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku (od 2008r.), a także dla podmiotów leczniczych i indywidualnych lekarzy, pielęgniarek i fizjoterapeutów.

            Zakres usług – Kancelaria Adwokacka Karol Kolankiewicz

            Dla kogo?

            Tematyka kursu będzie przydatna:

            1. dla osób dopiero zatrudnionych / rozpoczynających samodzielne wykonywanie czynności jako lekarz.

            Kurs ma charakter praktyczny obejmuje kwestie udzielania świadczeń zdrowotnych w drodze tzw. teleporady:

            • zawiera wskazówki kiedy istnieją wskazania do wizyty stacjonarnej w gabinecie i nie należy udzielać pomocy w trybie teleporady;
            • omawia najczęściej popełniane błędy podczas teleporady;
            • zawiera odpowiedzi jak prawidłowo i bezpiecznie zrealizować teleporadę. 

            2. dla kierowników przychodni, ordynatorów oddziałów szpitalnych i innych osób zajmujących się zarządzaniem placówką medyczną.

            Kierownik placówki powinien zadbać o to, zatrudniony lekarz wiedział kiedy konieczna jest wizyta stacjonarna zamiast teleporady, zaś po decyzji o udzieleniu świadczenia zdrowotnego w drodze tzw. teleporady, zostało ono udzielone w sposób prawidłowy, zgodnie z przepisami i z  poszanowaniem praw pacjenta  

            To istotne zmniejszenie ryzyka odpowiedzialności prawnej placówki m.in. w toku realizacji kontraktu z NFZ, kontroli Rzecznika Praw Pacjenta, czy przed sądem cywilnym za naruszenie praw pacjenta przez lekarzy i innych medyków zatrudnionych na umowie o pracę (art. 120 k.p.) lub na kontrakcie  (art. 430 k.c.).

              Dlaczego warto?

              • szkolenia e-learningowe to formuła idealna dla ceniących brak ograniczeń czasu i miejsca szkolenia
              • możesz uczyć się na każdym urządzeniu
              • możesz przerwać kurs i wrócić do niego kiedy chcesz
              • trudne zagadnienia możesz powtarzać w celu lepszego przyswojenia tematu

              Jak szkolimy?

              Kurs dostosowany dla tych, którzy na naukę mogą poświęcić 20 minut.

              Szkolenie podzielone na 3 krótkie sesje video, do których kursant może powrócić w dowolnej chwili. Materiał edukacyjny zawiera najbardziej kluczowe i praktyczne dla zrozumienia tematu informacje, konkretne przykłady lub dokumenty do wykorzystania w życiu zawodowym. 

              Na końcu szkolenia znajdują się materiały do pobrania dotyczące całego programu oraz ankieta oceniająca szkolenie.

              Po obejrzeniu całego materiału i pobraniu materiałów, kursant otrzymuje certyfikat, który można pobrać w zakładce “Moje Certyfikaty”.

              Zobacz kurs
              59 zł brutto

              Kurs zawiera

              • 4 Bloki szkoleniowe
              • 1 Test
              • Certyfikat Kurs